Et billede siger mere end 1.000 ord

maersk_infografik_1000x450

I samarbejde med Maersk Oil and Gas er vi i gang med at udvikle en løsning, som gør det muligt for medarbejderne at skabe on-brand infografikker og arbejde effektivt med visualisering af kompleks data – uden at de skal have en baggrund som grafiker eller designer. Projektet er støttet af Markedsmodningsfonden via Plus-programmet. Du kan læse mere om projektet, som vi tidligere har skrevet om her og løbende følge projektets udvikling på procesbloggen her. Herunder får du et indlæg fra procesbloggen om visuel kommunikations betydning for dataafkodning.

Et billede siger mere end 1.000 ord. En floskel så klart – og således en ting som vi i kommunikations- og designverdenen for længst har taget til os. Den digitale revolution har gjort billedsproget til en ny bedste ven – ikke blot via billeder taget med et kamera, men også ikoner og illustrationer er blevet et bærende element i vores kommunikation. Ikke blot for den kreerende designer, UX’er osv. Men i den grad også for brugerne af diverse digitale løsninger, der synes nærmest at forvente visuel kommunikation.

Big datas indmarch på scenen, både som term og som disciplin, har gjort datavisualisering til en af de vigtigste værktøjer for endnu flere medarbejdere rundt om i virksomhederne.

Infografik transformerer komplekse data og information til simple billeder, ikoner og tekst. Tilsammen giver det modtageren mulighed for at forstå komplekse budskaber hurtigere.

For de af os der arbejder med kommunikation, design og branding, er arbejdet med infografikker måske forbundet med noget sjovt, eller måske en spændende udfordring. Men for andre kan datavisualisering være en kamp og måske endda en stopklods.
Overgangen til datavisualisering kan være svær og uoverskuelig, når man ikke er vant til at tænke visuelt. Men faktisk kan langt de fleste få gavn af at fremstille data i infografikker. En af de oplagte, og endnu uopdyrkede, anvendelsesmuligheder for infografikker er i Office-programmerne, som i høj grad bruges til datafremstilling.

Og netop i Office-programmerne er infografikker vigtige. PowerPoint er the Swiss knife som bruges til alt fra virksomhedspræsentationer, mødedokument og bureaubriefinger til finansiel rapportering, strategier, udbud og tilbud.
Når SkabelonDesign er gået fuldt ind i arbejdet med at automatisere brugen af infografikker, er det også et klart udtryk for, hvor udviklingen er på vej hen. Det er ikke kun Maersk Oil, som giver udtryk for et behov, men de har længe været forrest i forhold til brugen af infografikker på højt corporate plan. Et spor vi andre med fordel kan følge i kampen om brugernes, kundernes, investorernes og alle de øvrige interessenters opmærksomhed.